måndag, september 17

Skyll på stjärnorna

Vi såg en debatt om det här med "Muhammedrondellhunden" (eller var det mer än en?), och jag kunde liksom inte att undgå att tänka att antingen så hade konstnären, Lars Vilks, kanske inte alla indianer i kanoten om han inte fattat att folk skulle reagera så som de gör (speciellt när det nästan nyligt varit det här om karikatyrerna i Gyllandsposten), eller om han bara låtsas vara korkad för att folk ska tro att han är "oskyldig". Vilket som, så gillar jag det inte. För har det inte gått fram att muslimer inte riktigt ger en high-five när man kränker Muhammed så kanske man borde ta och öppna upp ögonen och se att alla inte riktigt värdesätter samma saker. Även om vi säger: "Jamen, vaddå? Jag skulle inte ta illa upp om någon gjorde en rondellhund som föreställde Jesus", så tror jag inte alls att det blir samma sak. I Sverige är det väldigt många som distanserat sig från kristendomen, och som tror på det när det passar, ungefär. Dessutom har de väl något som säger att man inte ska avbilda saker från religionen, och absolut inte Muhammed? Jag får kolla upp det lite mer.
Mer kontakt mellan kulturer och olika religioner tror jag i alla fall skulle vara positivt i alla sammanhang. Annars lär man sig inget om varandra, och då är det lätt att det uppstår sådana här "missförstånd" (inom citationstecken, eftersom jag inte riktigt tror att det var ett missförstånd). Han påstod väl att han "ville testa gränserna för tryckfriheten", men jag vill påstå att även om man får göra en del saker så kanske man inte bör göra det, och det här är ett sådant fall där jag tycker att om man kan tänka sig in lite i andras situation så borde man förstå att det är att gå över gränsen.
Även om det är tillåtet i lagen så finns det vissa oskrivna lagar man bör veta om och följa...


1 kommentar:

  1. Moral, kallas det. (;

    Hur mycket jag än ogillar Vilkis medvetna provokationer kring detta så kan jag inte undgå att tycka att det inte bara är vi som ska förstå. De måste ju också förstå att vi som inte följer religionen inte heller ska behöva följa religionens regler.

    SvaraRadera