onsdag, september 3

Jag lever! Jag leeee...

Jag måste få berätta om min dag, så att någon kan tycka synd om mig, alltså. Faktiskt.
Började dagen med att vakna efter fyra timmars sömn. Högt sa jag till mig själv "Vad gör jag?" och jag förstod inte för allt i världen varför jag skulle stiga upp klockan SJU! Efter en kvart kom jag på att jag skulle vara i skolan kvart över åtta. Fick panik, sprang upp och duschade och slängde på mig kläder och smink och rusade till skolan. Hade tolv minuter på mig (det tar typ en kvart-tjugo min att gå beroende på vart på univ. området man ska.. tjugo dit jag skulle) att ta mig att ta mig till Humanisthuset och sedan lyckas leta rätt på rätt sal. Jag lyckades faktiskt komma dit precis i tid. Dock ursvettig.. Mums -.-
Sedan hade vi muntlig produktion, vilket verkar som en lovande kurs. Vi fick mingla lite och lära känna folket i klassen (första gången vi hade någon lektion bara vi i min grupp), eller åtminstone fick man veta vad alla hette :P och vilka som visste fem ord som började på par-, vilka som gillade surströmming och so on ^^ sen skulle vi identifiera oss med intresse/färg/musiksmak o.s.v.
Hookade up med en kille som heter Mårten och gillar The Perishers och vi blev snart joinade av Linnéa och Andréas som också gillade musik. Vi fick veta att alla grupper skulle göra en pjäs av en text vi fick läsa och allt skulle improviseras, i princip :P kan bli intressant. Vi ska träffas imorgon och bestämma roller och sådant i alla fall. Sedan ska Dot ge oss kritik på vårt uttal and so on.
På tal om uttal så hade jag muntligt diagnostiskt prov igår, vilket gick bra :)
I alla fall så hade vi Fonetik efter den lektionen, så vi satt och lyssnade på varför olika saker uttalades på ett visst sätt and so on, so forth. Ändå intressant, faktiskt, även fast jag aldrig varit något big fan av fonetik xD
När klockan var kvart i tolv fick vi gå på lunch och så skulle jag och Maria gå och leta rätt på Östra Paviljongen där vi skulle skriva de resterande två diagnostiska proven (grammatik och vokabulär). Sedan cyklade hon hem, eftersom det ösregnade och jag gick, men hon sa att det bara var att gå över vägen och sedan skulle jag typ komma till Ålidhem Centrum. Gick där, irrade runt i tjugofem minuter och kände hur min lunch försvann. Ringde till sist mamma i panik som fick guida mig till ICA. Köpte biffwok och kom hem kvart i ett. Proven skulle alltså vara ett och det tar en kvart att gå dit. "Shit, men jag måste ju äta något. Annars kommer det där gå skit". Slängde i mig mat och fick springa i ösregnet för att hinna dit. Återigen svettig. Tror inte jag luktade så gott där någon gång.
Gjorde båda proven. Började med vokabulärdelen och nu har jag tänkt skriva upp vad som är bra att ha erfarit innan man gör det där provet (de har typ gjort samma sedan år 2000, ifall någon skulle göra det sen)
1. Ha spelat Diablo 2.
Ord: Token, gratitude, monastery... (Deckard Cain och Charsi, "as a token of my gratitude" och "when I fled the monastery" är ju saker man kommer ihåg ifall man har spelat igenom act 1 tillräckligt många gånger (A) )
2. Scrubs.
Ord: Minns inte, men sjukt mycket kroppsdelar eller medicinska termer. Appendix var med, tror jag (Woah, I just took out his appendix!).
3. Maria Aasas engelskalektioner.
Ord: Crevice, subsidiary, fler också... :) så det var ändå bra glosor vi fick...

Haha, det var som roligt eftersom det stod följade i början av vokabulärprovet: "Känn dig inte dålig ifall du inte vet vad orden betyder och gissar på många ord. Det är meningen att det här provet ska vara svårt, annars lär man sig ingenting". Tycker det borde ha stått inför grammatikprovet. För seriöst... ordet DOVE fanns alltså med på vokab. delen (man har fem alternativ att välja mellan på vad som är rätt översättning dessutom). Det var hur många skitlätta ord som helst. Sen var det ord som jag aldrig ens hört, men jag tror ändå att jag gissade hyfsat bra på de orden.
Grammatiken däremot, som sagt, den körde jag nog på. Men vi ska ju ändå få massa grammatiklektioner, så nu ska jag engagera mig mer på de lektionerna.

Efter jag gjort klart proven klockan tre fick jag springa hem i spöregnet. Men det var ändå lite skönt. Så när jag kom hem fick jag se att hela brevlådan var fylld med post. Då har jag fått allting eftersänt. Bland annat två räkningar som skulle betalats senast för en vecka sedan = yay.
Ringde till Kommunicera för att försöka lösa så att jag kunde få internet till rummet, så att jag kunde betala mina räkningar a.s.a.p (fast jag bloggar innan jag gör det x]). Dock kunde de inte hjälpa mig, så jag listade ut att det kanske var något fel på min nätverkskabel. Det finns en databutik här på Ålidhem Centrum, så jag gick dit och skulle skaffa en nätverkskabel. Kom på att jag ändå skulle ha en router (och eftersom jag inte kunnat läsa det ni skrivit, Samuel och Patric, eftersom jag inte haft internet så tänkte jag inte på det) och att jag ville ha den NU! Spela roll vad den kostade, internet skulle jag ha. Nåja, kopplade in allting och var så duktig. Valde internetleverantör och nu är jag här. LEVANDE! (med internet, alltså).

Och jag har lovat mig själv att jag ska städa i tre dagars tid nu. Det går inte så bra. Det kommer mest bara mer saker till samlingen på skrivbordet. Men imorgon kommer kanske Julia hit och hälsar på, så då måste det ju se presentabelt ut.
Far hem med henne på fredag dag/kväll. Sedan far jag tillbaks hit lördag dag/kväll med Jocke och sedan är det en ny skolvecka. Nåja, det blir nog trevligt :)

Och Halebop bråkar med mig och säger att de har systemuppdatering när jag ska ladda min mobil med pengar så att jag möjligtvis skulle kunna ringa någonstans -.-
Nu är klockan sju. Funderar på att gå på Ica och köpa glass, tröstäta lite, se på film och skjuta upp städandet ännu en dag. Det lät grymt frestande... Vi får se hur det blir.

Puss på er :)

1 kommentar: