måndag, november 16

Lista: Topp 10 bästa filmer jag sett

Jag upptäckte (efter att jag postat listan) att jag verkligen är värdelös på att förklara varför filmerna fick den plats de fick, så jag struntar i motiveringar. Se alla filmer, jag rekommenderar dem alla!

Alla får 5/5 i betyg av mig :)


10. Borat


"Pamela! I don't want to marry you anymore! ... NOT!" -Borat

9. Låt den rätte komma in


"Det blir ny is... gul!" -Gympaläraren

8. Pans Labyrint



7. Terminator 2 - Judgement Day


"I'll be back" - Terminator

6. V för Vendetta


"Beneath this mask there is more than flesh. Beneath this mask there is an idea, Mr. Creedy, and ideas are bulletproof". -V

5. Boondock Saints


"And shepherds we shall be, for Thee, my Lord, for Thee. Power hath descended forth from Thy hand, that our feet may swiftly carry out Thy command. So we shall flow a river forth to Thee, and teeming with souls shall it ever be.
In nomine Patri. Et Fili. Spiritus Sancti." -Connor, Murphy & Il Duce

4. Sagan om Ringen


" I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve" -Bilbo

3. Big Fish


"Everybody's there, and I mean everybody. And the strange thing is, there's not a sad face to be found, everyone's just so happy to see you." - Will

2. The Notebook


"You don't know me.
But I know me" -Noah

1. Skönheten och Odjuret

"Vart har du fört oss, Philippe!?" -Maurice


Filmer som nästan klarade det till listan (men som jag inte sett på jättelänge, som jag mest kommer ihåg att jag älskar):

The Game
Full Metal Jacket
Garden State
Forrest Gump
Döda poeters sällskap
Eternal Sunshine of the Spotless Mind
American Beauty
Annie Hall
Sin City

3 kommentarer:

  1. Hmm, extra bra platser att rekommendera? Jag rör mig mest mellan scharinska, folkets bio, läkarvillan (varannan söndag billig veganmat och musik), universitetet, liljansberget och berghem såklart. Och så Ålidhem såklart för kören, men jag skulle vilja ha än bättre anledningar att fara dit...säger jag på ett kryptiskt sätt och plirar med ögonen. så får man göra om man har mens.

    SvaraRadera
  2. Borat är ju faktiskt jättedålig.

    SvaraRadera
  3. Otto: Haha, nej!
    Jag vet inte om jag skrattat så mycket åt en film någon gång :P

    SvaraRadera