onsdag, januari 19

*

Dags att städa :)
Den här veckan blir verkligen en fikavecka! I förrgår fikade jag med Patric, igår med Svahn och Fossland och idag ska jag fika med mamma :)

Idag väger jag 74.9 kg. Viktigt att inte avrunda till 75 ;) Det börjar vara ett tag sedan jag vägde mig sist och jag fick för mig att göra det idag. Det känns ganska bra. Har (trots fikaveckan ;)) gått ner i vikt sen sist jag vägde mig ändå.
Jag har sån träningsvärk i ryggen och rumpan :( 

Ikväll blir det tjejkväll med mamma, så det ser jag fram emot ^^ Skulle ha blivit med Julia också, men vi glömde som att hon brukar repa på onsdagar :(


8 kommentarer:

  1. Ingenting (A)
    Försöker äta mindre godis och mindre portioner mat.
    Jag har tänkt att jag ska gå ut och gå och sådär, men det har varit så kallt och jag har varit för bekväm för att få mig ut :(

    SvaraRadera
  2. Träningsvärken kommer nog från att jag sprungit mycket i trappor de senaste dagarna xD hahaha.

    SvaraRadera
  3. Bodde jag inte så långt bort skulle jag tvinga med dig ut då jag tar promenader :). Det är fett nice, märkte jag i höstas då jag inte gjorde någonting. Blev lätt så att man satt inne hela dagen om man inte hade någonting speciellt att göra, vilket i sin tur gjorde att jag blev mer nere och hade svårare att somna. Tror även att jag ska börja om att träna efter min 2-åriga paus :D, gör också att man blir sjukt mycket piggare och gladare. Hade inte tänkt tokträna denna gång dock, köra några magövningar, bröst och armövningar 3 dagar i veckan med bara kroppen som verktyg, borde du testa också om du vill röra mer på dig. Krävs ingen budget, det ger bra träning bara man har lite disciplin och gör övningar man känner ger något(träla inte med övningar som sägs vara bra men inte känns bra). Det tar knappt upp någon tid heller (jämfört med att gymma eller gå en sport). 4½ timmars intensiv träning i veckan + promenad varje dag fick mig att gå ner från 75kg till ca 64(samtidigt som jag växte och byggde muskler) mellan 9:an och 1:an. Sedan kan man utöka om man vill då det börjar gå smidigare och bli mindre träligt att träna.

    SvaraRadera
  4. Mm, I see...

    Jag har ingen aning om några bra träningsmetoder där man använder bara kroppen som verktyg dock :S

    SvaraRadera
  5. Armhävningar - en riktigt bra övning för både bröst, axlar och biceps. Antar att du vet hur den fungerar, fuska inte med att ha knäna i backen eller något liknande :).

    Crunches - Som situps fast kortare och intensivare, mer skonsamt mot ryggen, bra träning för magen. Men den kan vara lite knepig att få in rätt "läge" på, man måste känna efter litegrann själv hur långa dom ska vara, hur mycket av ryggen du vill använda(så länge du inte använder den lägre delen av ryggen, ex svanken för att trycka uppåt.

    Dips - Placera dig framför en stol med händerna på kanten bakom dig, sittande på golvet och lyft kroppen upp och ner med armarna. Bra träning för triceps axlar och även bröst.

    Chins - denna kan vara lite svår att göra hemma om du inte har en stabil dörr du litar på. Greppa ovanpå dörren och lyft kroppen så högt som möjligt, sänk sakta och repetera. Bra träning för rygg, axlar och biceps.

    Benlyft - Lägg dig raklång på golvet och lyft benen upp och ner, håll dem raka hela tiden men låt dem aldrig under övningen ta i golvet eller stå helt rakt upp eftersom att du vill ha träningen konstant och aldrig låta dom gå in i viloläge. Tränar mage och lår.

    Rygglyft - ligg på mage med händerna vid huvudet. Därefter lyfter du bröstet från golvet och pressar samman skulderbladen. Efter det sänker du sakta bröstet mot golvet. Stanna innan du når viloläge och upprepa därefter övningen. Tränar rygg.

    Dom övningar jag kan komma ihåg att jag gjorde innan jag började gå över på vikter mer.

    Och jag är sämst på att förklara, jag vet xD men om du inte förstår så sök på övningarna på google eller något, finns säkert bättre förklaringar där. Pröva att söka på typ "styrketräning med kroppen" också eller något liknande, finns säkert någon som har lagt ut ett bra träningsschema.

    SvaraRadera
  6. Armhävningar - en riktigt bra övning för både bröst, axlar och biceps. Antar att du vet hur den fungerar, fuska inte med att ha knäna i backen eller något liknande :).

    Jag börjar med att svara på bara den här delen... Jag KAN inte göra armhävningar -.- inte ens med knäna i backen. Mamma kan inte heller, haha. Det är som att armarna är för långa eller nåt :P

    SvaraRadera
  7. Det andra låter bra, utom chins, det har jag varken någon stabil dörr till eller tror att mina armar skulle palla (har verkligen obefintliga armmuskler...) :) Men tack för tipsen, jag ska försöka tillämpa det du sagt och kanske googla lite också ^^ Men jag tror att jag fick en ganska bra överblick av vad varje moment var i alla fall :)

    SvaraRadera